7. 12. 2013

Londýnské kavárny bodují díky promyšlenému designu

Další novinkou z oblasti designu, kterou jsme se rozhodli představit, je londýnský řetězec kaváren The Breakfast Club (v češtině Snídaňový klub), který získal bronzovou medaili v kategorii Brand identity soutěže Design Effectiveness Award.

The Breakfast Club je důkazem toho, že rozhodnou-li se dva lidé (v tomto případě Jonathan Arana-Morton a Alison Rooney) splnit si svůj dětský sen o vlastní kavárně a mají přitom dost kuráže vystoupit z řady stovek podobných, již existujících podniků v dané oblasti, mohou uspět. Základním kamenem úspěchu Breakfast Clubu byla investice do designu a spolupráce s profesionální agenturou Elmwood. Díky originálnímu konceptu prostoru a svébytné vizuální prezentaci dokázala dvojice zakladatelů prakticky z ničeho vybudovat během 6 let fungující síť 4 kamenných poboček a jednoho festivalového autobusu.

Propracovaná vizuální identita, bez které by byl takový výsledek jen těžko dosažen, měla za úkol vymanit se z průměrnosti, vytvořit prostor, ve kterém budou zaměstnanci rádi pracovat a zajistit podniku spontánní mediální publicitu.

V případě prvního Breakfast Clubu ve čtvrti Soho agentura Elmwood vsadila na název odkazující na kultovní film z 80. let. Při návrhu exteriéru i celkového vizuálního stylu použila výraznou žlutou barvu připomínající jasná slunečná rána i vaječný žloutek, surovinu tolik oblíbenou při přípravě vyhlášených anglických snídaní. Použitím „retro“ artefaktů v interiéru vytvořila domáckou, lehce nostalgickou atmosféru. Každý detail jakoby vybízel k tomu vychutnat si takřka zapomenutý snídaňový rituál do posledního drobku.

Atmosféra je společná všem pobočkám, a přesto trochu odlišná v každé z nich. Za zmínku stojí originální pozvánky na otevírací párty Breakfast Clubu ve čtvrti Hoxton v podobě tradičních toustů s „vypečeným“ textem, které byly zaslány na 100 různých adres a už samy o sobě poutaly pozornost.

Další pobočka The Mayor of Scaredy Cat Town uplatnila mírně odlišný koncept inspirovaný tematikou tradičních londýnských klíčů od města udělovaných místní honoraci a známým osobnostem. Láká na náznak utajení, závan exkluzivity i pocit sounáležitosti s komunitou. Abyste si zde mohli objednat, musíte zkrátka „vědět“. Díky všem „vychytávkám“ a propracované vizuální identitě si do kaváren Breakfast Clubu našla cestu nejen početná komunita londýnských hipsterů, ale často se za bar posadí také slavné osobnosti.

Úspěch projektu dobře ilustrují ekonomická data. Pouhých 6 let potřebovali majitelé k tomu, aby jejich roční obrat přesáhl hodnotu 5 miliónů liber a investice ve výši 140 000 liber do otevření první pobočky se jim mnohonásobně vrátila. Týdenní obrat původního Breakfast Clubu ve čtvrti Soho dnes dosahuje 20 000 liber. Zakladatelé si uvědomují důležitost designu, který se zásadním způsobem podílel na jejich ekonomickém úspěchu.  Svědčí o tom i fakt, že při plánování první pobočky čítal rozpočet na tvorbu vizuální identity „pouhých“ 3320 liber. Díky pozitivnímu ohlasu, který kavárně tato identita přinesla, neváhali majitelé při zakládání čtvrté pobočky investovat do designu dvojnásobek. Oblíbenost podniků sítě The Breakfast Club je patrná také z aplikace Foursquare, ve které se, s více než 20 000 check-iny, řadí k těm nejúspěšnějším podnikům ve své kategorii. Vzhledem k tomu, že ani jeden z majitelů neměl zkušenosti s kavárenským podnikáním a doba jim navíc příliš nepřála, lze hovořit o úctyhodném výsledku.


Články z našeho blogu

13. 3. 2015

Nová případová studie Teta

Mezi zajímavé české firmy, jejichž příběhy sleduje projekt Designem k prosperitě, nově přibyl prodejce drogerie Teta. Majitel...
+Další články