26. 3. 2015
2. 7. 2014
„České podniky by měly věnovat pozornost designu svých výrobků nebo služeb. Právě design může být strategickým nástrojem boje s
konkurencí, způsobem jak se odlišit a překonat období stagnace či krize,“ říká Michal Richtr, autor projektu Designem k prosperitě a iniciátor myšlenky vybudovat na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně specializaci Design management. V černu 2014, po dvou letech existence této specializace, studium úspěšně dokončili čtyři absolventi a další budou jistě brzy přibývat. Tento rozhovor byl zveřejněn v časopisu FaME Fakutly managementu a ekonomiky Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně.
Jakou roli podle vás hraje design výrobků v podnikání?
Žijeme ve velmi konkurenční době. Stírají se rozdíly mezi kvalitou výrobků či služeb, používají se stejné materiály a technologie. Lidé, a tedy zákazníci vnímají svět kolem nás primárně vizuálně, často se rozhodují dle kategorie „výrobek se mi líbí či nelíbí“. A design dokáže zaujmout, vyvolat emoce, které rozhodnou o nákupu. Design proto může být přidanou hodnotou, která je určující. Navíc kvalitní design v dlouhodobém horizontu podporuje věrnost i loajalitu.
Jak vznikla myšlenka vyučovat design management a proč právě ve Zlíně?
Jde o studijní obor, který se třeba v Evropě studuje na univerzitách v Londýně, Barceloně, Helsinkách či Miláně. V České republice nepochopitelně chyběl. Baťova univerzita ve Zlíně má k výuce tohoto oboru ideální předpoklady, neboť je zde fakulta managementu a ekonomiky spolu s fakultou multimediálních komunikací, které se výborně doplňují v pokrytí výuky tohoto multidisciplinárního oboru. Navíc pocházím ze Zlína a můj otec byl průmyslovým designerem, jedním z prvních žáků profesora Zdeňka Kováře. Na počátku 90. let jsem založil firmu, která vytvářela pro české podniky a organizace jednotný firemní styl. To znamená nová loga, grafické manuály, vizuální styl, prezentační a komunikační materiály. Firmy si postupně uvědomovaly význam kvalitní prezentace a její vliv na celkovou image. Design začala vnímat česká společnost jako určitý fenomén. Ale interpretace designu a jeho významu převažuje v kategorii estetické či umělecké. Bohužel českým podniků nikdo systematicky nevysvětloval, že kvalitní design může mít zásadní vliv na konkurenceschopnost podniku a jeho ekonomické výsledky. Že sázka na kvalitní design může v dnešní době ovlivnit prosperitu podniku. Rozhodl jsem se tento stav změnit.
Co podle vás v českém prostředí nejvíc chybí?
Chybí osvěta a mezi manažery firem převládá určitá obava ze spolupráce s designéry, kteří jsou vnímáni mylně jako nezodpovědní umělci. Český trh potřebuje pozitivní zahraniční i domácí příklady toho, co dokáže design. Jsou potřeba lidé, kteří se designu budou manažersky věnovat a proces vzniku a zavádění designu systematicky řídit. Proto design management neboli obchodní stránka designu.
Letos vyšli první absolventi specializace Design management. V čem budou mít konkurenční výhodu?
Primárně je potřeba říci, že absolventi specializace design management nenastoupí hned po škole do českých podniků na pozici design manažerů. České firmy tuto pozici nemají a ani ji neznají. Pracovníci marketingu, výroby či obchodu tuto profesi řeší v rámci svých pracovních povinností a díky přesahu a multidisciplinárnosti design managementu. Absolventi získají přehled, povědomí a praktické zkušenosti na téma co dokáže design. Proto by mohli být partnery vedení a managementu firem, které chtějí využít potenciál designu. Absolventi by měli být schopni analyzovat a vyhodnotit postavení dané firmy na trhu z hlediska konkurenceschopnosti designu výrobků či služeb. Měli by navrhovat inovace či vytvoření nového designu. Měli by dokázat tento proces vzniku a implementace designu řídit. Věřím, že postupně díky zkušenostem a praxi bude o absolventy zájem.
Jak probíhá výuka vašeho předmětu Řízení designu? Jaké zajímavé firmy se vám podařilo získat ke spolupráci?
Předmět řízení designu koncipuji jako setkávání s manažery úspěšných českých firem a odborníky z praxe, kteří prezentují své zkušenosti, svůj podnikatelský přístup, svůj příběh. Jde tedy o kontext se situací na trhu, o praktické doplnění k teoretické výuce. V loňském roce přednášeli zástupci firem Tescoma, TON a mmcité. Jde o firmy ze zlínského regionu, které vsadily na design a spolupráci s designéry. Tyto společnosti jsou dlouhodobě úspěšné a respektované díky designu. V jejich případě platí heslo „Designem k prosperitě“.
Jaký je ohlas z praxe na tuto specializaci?
Zatím se setkávám ze stran zástupců českých firem i samotných designerů s maximální podporou a porozuměním. Souvisí to snad konečně se začínajícím pochopením významu a přínosu designu v dnešní době. To ale neznamená, že se situace na českém trhu změní z roku na rok. Teď hned nezačnou v podnicích probíhat design audity a firmy nebudou najednou více kontaktovat designéry. Je to běh na delší trať. Ale osvěta již začala.
Jak se vám líbí zapojení do pedagogického procesu?
Mám rád kontakt a diskuze s mladými inteligentními lidmi, tato interakce je vždy obohacující. Bohužel se jí mohu věnovat maximálně jeden den v měsíci. Kromě pedagogické činnosti, která je pro mne spíše koníčkem a službou oboru, pracuji každodenně ve společnosti Dynamo design. Zde řídím projekty vývoje nového designu a rebrandingu pro české firmy. Tyto své praktické zkušenosti pak přenáším studentům.
Čím byste nalákal studenty ke studiu tohoto oboru?
Atraktivita design managementu spočívá v jeho multidisciplinárnosti. Jde o velmi široký záběr činností od analýzy trhu přes samotný marketing, management, projektové řízení, kreativní tvorbu, finanční aspekty zavádění nového designu až po samotnou komunikaci a reklamu. Specializaci design management si mohou samozřejmě zvolit i ti, kteří se v budoucnu designem nebudou živit. Tedy mladí lidé, kteří se zajímají o design jako takový, výtvarné umění či marketingové komunikace. Cílem je ukázat mezioborové souvislosti. Demonstrovat význam, vliv a přínos designu v dnešní velmi konkurenční době. Vždyť design management umožňuje dosahování strategických cílů podnikům prostřednictvím designu. Věřím, že ti, kteří se rozhodnou pro danou specializaci, získají zajímavé informace a zkušenosti.
26. 3. 2015
16. 3. 2015
16. 3. 2015
16. 3. 2015
13. 3. 2015
2. 7. 2014
Design Audit je nová služba, která pomáhá českým firmám zvýšit konkurenceschopost. Poskytujeme objektivní analýzu stavu designu ve vaší firmě, přinášíme obecná doporučení i návrhy řešení konkrétních problémů. Přečtěte si víc