LINET

prodaná lůžka 2012–2013

38 112

Výrobky Linetu nejsou již z vlastního principu medicínských pomůcek založeny primárně na vzhledu, přesto hraje design v celkové firemní strategii významnou roli.

Lůžka, která léčí

Když v roce 1990 zakládal Zbyněk Frolík v bývalém statku v Želevčicích u Slaného firmu Linet, využil svých zkušeností technického ředitele motolské nemocnice a nalezl pro vlastní podnikání prostor na trhu. Namísto nákupčích nemocnic se stěžejním partnerem pro vývojáře nových lůžek staly zdravotní sestry, které s nabízenými výrobky denně pracují. I díky jejich poznatkům sestrojil výrobce během své dvacetileté historie komplexní lůžka, která ve zdravotnictví a ošetřovatelství umožňují celou škálu léčebných i resuscitačních procedur.

Mezi lety 1995 a 1999 vyvinuli konstruktéři společnosti Linet technologii sloupové zdvihové jednotky, která se stala jedním ze signifikantních znaků produktů firmy, neboť umožnila výrazné zvýšení flexibility lůžka včetně laterálního náklonu, do té doby v oboru nevídaného. Na inovativním technologickém základu bylo možné vystavět novou koncepci výrobků. Tehdy se manažeři firmy rozhodli k ambicióznímu kroku: oslovili průmyslové designéry Jiřího Španihela a Ivana Dlabače, aby navrhli dva odlišné typy lůžek, která pro následující desetiletí tvořila opěrné body produkce firmy.

Designem k exportu

Sázka na design se vyplatila téměř okamžitě. Lůžka Eleganza a Multicare byla prezentována v roce 2000 na mezinárodní výstavě zdravotnické techniky v Düsseldorfu, kde oba produkty vzbudily obrovský zájem. Úspěch se projevil především zvýšením konkurenceschopnosti na zahraničních trzích. Zatímco v roce 1995 tvořil vývoz 55 % objemu tržby, v roce 2003 vzrostl na 72 % a v roce 2005 dokonce na 85 % celkových tržeb firmy. Od roku 2000 již všechny produkty značky Linet prošly rukama designérů.

Lůžka Multicare a Eleganza nám otevřela cestu do zahraničí a díky přidané hodnotě v podobě designu výrazně posílila naši konkurenceschopnost na nových trzích.

Tomáš Kolář, generální ředitel, Linet spol. s.r.o.

Mnohaletá spolupráce s Ivanem Dlabačem a Jiřím Španihelem přinesla firmě řadu ocenění včetně Národní ceny za design od Design centra ČR.

Za dvě desetiletí své existence se Linet stal jednou z neobdivovanějších českých firem a zároveň světovou špičkou ve svém oboru. Ve srovnání se svými začátky zvýšila společnost dvousetnásobně výnosy, které například v roce 2009 činily 2 miliardy Kč. I nadále vykazuje stálý růst obratu a zvyšuje podíl na trhu, přičemž jednou z důležitých strategických zbraní v tomto úspěšném tažení je sofistikovaný design.

Efektivita Designu

Design lůžek Multicare a Eleganza, představený v roce 2000, přinesl Linetu důležitou konkurenční výhodu na mezinárodním trhu.

V roce 1995 činil podíl exportu na výnosech firmy 55 %, v roce 2005 to bylo již 85 % celkového výnosu.

Zatímco v roce 1995 Linet prodal 2 800 lůžek, po jedenáctileté spolupráci s designéry jich v roce 2011 dokázal prodat 34 800.

Další případové studie

WOW Prague

TON

Teta drogerie

Tescoma

TECHO

Technistone

Škoda Auto

Rock for People

RAVAK

pietro filipi

Ostrava

mmcité

Mattoni

KOMA Modular

JABLOTRON

Botas

BORCAD

Air Bank

Design Audit je nová služba, která pomáhá českým firmám zvýšit konkurenceschopost. Poskytujeme objektivní analýzu stavu designu ve vaší firmě, přinášíme obecná doporučení i návrhy řešení konkrétních problémů. Přečtěte si víc