LINET
prodaná lůžka 2012–2013
prodaná lůžka 2012–2013
Výrobky Linetu nejsou již z vlastního principu medicínských pomůcek založeny primárně na vzhledu, přesto hraje design v celkové firemní strategii významnou roli.
Když v roce 1990 zakládal Zbyněk Frolík v bývalém statku v Želevčicích u Slaného firmu Linet, využil svých zkušeností technického ředitele motolské nemocnice a nalezl pro vlastní podnikání prostor na trhu. Namísto nákupčích nemocnic se stěžejním partnerem pro vývojáře nových lůžek staly zdravotní sestry, které s nabízenými výrobky denně pracují. I díky jejich poznatkům sestrojil výrobce během své dvacetileté historie komplexní lůžka, která ve zdravotnictví a ošetřovatelství umožňují celou škálu léčebných i resuscitačních procedur.
Mezi lety 1995 a 1999 vyvinuli konstruktéři společnosti Linet technologii sloupové zdvihové jednotky, která se stala jedním ze signifikantních znaků produktů firmy, neboť umožnila výrazné zvýšení flexibility lůžka včetně laterálního náklonu, do té doby v oboru nevídaného. Na inovativním technologickém základu bylo možné vystavět novou koncepci výrobků. Tehdy se manažeři firmy rozhodli k ambicióznímu kroku: oslovili průmyslové designéry Jiřího Španihela a Ivana Dlabače, aby navrhli dva odlišné typy lůžek, která pro následující desetiletí tvořila opěrné body produkce firmy.
Sázka na design se vyplatila téměř okamžitě. Lůžka Eleganza a Multicare byla prezentována v roce 2000 na mezinárodní výstavě zdravotnické techniky v Düsseldorfu, kde oba produkty vzbudily obrovský zájem. Úspěch se projevil především zvýšením konkurenceschopnosti na zahraničních trzích. Zatímco v roce 1995 tvořil vývoz 55 % objemu tržby, v roce 2003 vzrostl na 72 % a v roce 2005 dokonce na 85 % celkových tržeb firmy. Od roku 2000 již všechny produkty značky Linet prošly rukama designérů.
Lůžka Multicare a Eleganza nám otevřela cestu do zahraničí a díky přidané hodnotě v podobě designu výrazně posílila naši konkurenceschopnost na nových trzích.
Tomáš Kolář, generální ředitel, Linet spol. s.r.o.
Mnohaletá spolupráce s Ivanem Dlabačem a Jiřím Španihelem přinesla firmě řadu ocenění včetně Národní ceny za design od Design centra ČR.
Za dvě desetiletí své existence se Linet stal jednou z neobdivovanějších českých firem a zároveň světovou špičkou ve svém oboru. Ve srovnání se svými začátky zvýšila společnost dvousetnásobně výnosy, které například v roce 2009 činily 2 miliardy Kč. I nadále vykazuje stálý růst obratu a zvyšuje podíl na trhu, přičemž jednou z důležitých strategických zbraní v tomto úspěšném tažení je sofistikovaný design.
Design lůžek Multicare a Eleganza, představený v roce 2000, přinesl Linetu důležitou konkurenční výhodu na mezinárodním trhu.
V roce 1995 činil podíl exportu na výnosech firmy 55 %, v roce 2005 to bylo již 85 % celkového výnosu.
Zatímco v roce 1995 Linet prodal 2 800 lůžek, po jedenáctileté spolupráci s designéry jich v roce 2011 dokázal prodat 34 800.
Design Audit je nová služba, která pomáhá českým firmám zvýšit konkurenceschopost. Poskytujeme objektivní analýzu stavu designu ve vaší firmě, přinášíme obecná doporučení i návrhy řešení konkrétních problémů. Přečtěte si víc