RAVAK
Prodej vany Rosa II
Prodej vany Rosa II
Příbramský Ravak je téměř pohádkovým příkladem české firmy, která se trpělivou prací i ochotou ve vhodnou chvíli zariskovat stala největším výrobcem koupelnového vybavení ve střední Evropě. Podnikatelský projekt dvou rodin začal distribucí cizích produktů. Brzy ale vedení firmy vsadilo na vlastní vývoj a výrobu, jejíž vzhled již roky výrazně formují dva designéři.
V roce 1993 začal Ravak vyrábět sprchové kouty vlastní patentovanou technologií a zároveň od počátku investoval do technologického vývoje. Když o pět let později přišla firma na trh s prvními akrylátovými vanami, bylo okamžitě jasné, že je v rámci vývoje takových výrobků třeba začít myslet také na design. Dle filozofie firmy je totiž právě vana nositelem estetického vyznění koupelny, a proto je většinou nosným vizuálním prvkem celé kolekce.
V roce 2000 firma navázala spolupráci s rakouským designérem Achimem Storzem, který Ravak okouzlil zejména svými zkušenostmi z automobilového designu. Firmě Ravak se vyplatilo oslovit zahraničního designéra, protože přinesl mezinárodně srozumitelné a konkurenceschopné návrhy. Velkorysá dvoumístná vana Love Story podle Storzova návrhu byla představena v roce 2002 a podle vedení společnosti otevřela firmě cestu na mnohé zahraniční trhy. Podobným způsobem zafungovala i další Storzova vana You, kterou si pro svou soukromou rezidenci vybral dokonce dubajský šejk Hamdan bin Rashid Al Maktoum.
Ravak od roku 2004 spolupracuje také s mladým českým designérem Kryštofem Nosálem. Nosál byl v počátcích spolupráce ještě studentem pražské Vysoké školy uměleckoprůmyslové, přesto firma zariskovala a tento krok se jí posléze vyplatil. Mladý designér pro Ravak navrhl například úspěšnou vanu Evolution v nezaměnitelných oblých liniích. Vana Evolution byla Design centrem ČR oceněna jako Vynikající výrobek roku 2006 a tento úspěch povzbudil dodnes trvající spolupráci designéra a výrobce.
Každý tvůrce a každá firma, která se už na poli designu etablovala, ví, že vývoj toho nejjednoduššího a zároveň funkčního design zabere nejvíce času.
Jindřich Vařeka, místopředseda představenstva, Ravak a.s.
Nosál je autorem koncepce mnoha dalších van, umyvadel, sprchových koutů i koupelnového nábytku, které pro Ravak navrhuje v duchu takzvaného přátelského minimalismu. Ten využívá čisté a jednoduché linie v mezích elegance, na druhé straně však bere ohledy na potřeby a přání zákazníků.
Vedení společnosti ví, že vznik kvalitního výrobku vyžaduje čas a investice. S náklady na design proto vedení firmy počítá už při prvotním sestavování rozpočtu na vývoj budoucího výrobku.
Spolumajitel Patrik Kreysa tvrdí, že dobrý design se nesmí uspěchat: „Vývoj trvá půl až celý jeden rok. Design je něco, co nemá pevně stanovený časový rámec, ten musí dozrát.“
Po uvedení redesignované vany Rosa II se prodej tohoto produktu zvýšil o 100 %.
Nové designy van, zejména typy Love Story a You, výrazně napomáhají firmě pronikat na zahraniční trhy. V roce 2012 vyvážela firma do 50 zemí světa.
V roce 2011 zvýšil Ravak meziročně objem tržeb o 10 % na 1,85 miliardy Kč.
Design Audit je nová služba, která pomáhá českým firmám zvýšit konkurenceschopost. Poskytujeme objektivní analýzu stavu designu ve vaší firmě, přinášíme obecná doporučení i návrhy řešení konkrétních problémů. Přečtěte si víc