Ostrava

Počet obyvatel identifikovaných s vizuálním stylem

+41,9 %

Grafická prezentace místních samosprávných celků a veřejných institucí se po roce 1989 stala součástí diskuse o vizuálním působení veřejného prostoru. Heraldické znaky, fungující od středověku jako hlavní zástupný grafický prvek, přestaly vyhovovat novým požadavkům na prezentaci města. V roce 2008 prošla v tomto směru výraznou transformací také Ostrava.

Ostrava se třemi vykřičníky

Od roku 1997, kdy si Zlín jako první české město objednal návrh jednotného vizuálního stylu, si téměř všechna velká česká města dala za cíl změnit nebo kompletně vytvořit logo a jednotný vizuální styl tak, aby zkvalitnila prezentaci města a zároveň zjednodušila komunikaci s občanem. Magistrát města Ostravy vyhlásil již v roce 2005 za tímto účelem veřejnou soutěž, které se zúčastnilo 72 soutěžících se 150 návrhy. Žádný ze soutěžních návrhů však nebyl vybrán. O dva roky později zástupci města oslovili grafické studio Najbrt, které již mělo zkušenosti s podobnou zakázkou pro hlavní město. Vítězné jednoduché typografické provedení názvu města doplněné o tři vykřičníky podtrhuje svérázný charakter města i jeho obyvatel, má vyjadřovat smysl pro humor a sebevědomí. Vedení města o novém logu tvrdí: „Vyzařuje energii, která dokonale vystihuje současné proměny města, a odlišuje Ostravu od jiných městských a firemních vizuálů.“

Dopad nového vizuálního stylu

Nové logo vyvolalo mezi občany Ostravy bouřlivé diskuse. Zatímco odborné veřejnosti se vizuální styl zamlouval, část obyvatel se s návrhem a jeho vztahem k městu jen těžko identifikovala a kritizovala výběr grafika bez řádné soutěže. Čtyřleté sžívání veřejnosti s vizuálním stylem však přineslo pozitivní změny. Podle výzkumu na objednávku magistrátu v roce 2008, kdy byl grafický styl poprvé představen, hodnotilo logo pozitivně 10,9 % obyvatel Ostravy, zatímco v roce 2011 se spokojenost zvýšila na 41,9 %. Naopak občanů nespokojených s podobou loga, kterých v roce 2008 byly téměř tři čtvrtiny, v roce 2011 ubylo na 26,6 %.

S jednotným vizuálním stylem navrženým studiem Najbrt jsme velmi spokojeni, městu se vyplatil. Vyzařuje energii a odlišuje Ostravu od jiných městských vizuálů.

Michal Bayer, vedoucí oddělení prezentace a vztahů k veřejnosti, Ostrava

Nový vizuální styl je v Ostravě zaváděn do života postupně. Je totiž třeba revidovat prezentaci 23 městských částí a mnoha desítek institucí. Atraktivitu grafického systému však již nyní jasně dokládá významný nárůst prodeje prezentačních předmětů s novým logem, který podle Ostravského informačního servisu jen v roce 2010 stoupl o více než 220 %.

Integrace nové vizuální identity Ostravy úzce souvisí s širší snahou vedení města i jeho obyvatel vtisknout Ostravě novou tvář a otevřít pro město další perspektivy. Sebevědomá grafika vizuálního stylu úspěšně naznačuje potenciálním partnerům i návštěvníkům, že město investuje do pozitivních změn v regionu velké množství energie.

Efektivita Designu

Spokojenost občanů Ostravy s vizuálním stylem vzrostla mezi lety 2008 a 2011 o 31 %.

V roce 2011 se s novým vizuálním stylem identifikovalo 41,9 % obyvatel.

Prodej prezentačních předmětů s logem města se v roce 2010 zvýšil o 220 %.

Další případové studie

WOW Prague

TON

Teta drogerie

Tescoma

TECHO

Technistone

Škoda Auto

Rock for People

RAVAK

pietro filipi

mmcité

Mattoni

LINET

KOMA Modular

JABLOTRON

Botas

BORCAD

Air Bank

Design Audit je nová služba, která pomáhá českým firmám zvýšit konkurenceschopost. Poskytujeme objektivní analýzu stavu designu ve vaší firmě, přinášíme obecná doporučení i návrhy řešení konkrétních problémů. Přečtěte si víc