2020 LINET

prodaná lůžka 2020

130 000

Výrobky LINETu nejsou již z vlastního principu medicínských pomůcek založeny primárně na vzhledu, přesto hraje design v celkové firemní strategii významnou roli a potvrzuje tezi, že funguje jako přidaná hodnota a zároveň poznávací znamení produktů.

Lůžka, která léčí

Když v roce 1990 zakládal Zbyněk Frolík v Želevčicích u Slaného firmu LINET, využil svých zkušeností technického ředitele motolské nemocnice a poznatků zdravotních sester, díky nimž sestrojil komplexní lůžka umožňující celou škálu léčebných i resuscitačních procedur.

Na inovativním technologickém základu, který umožňoval výrazné (a do té doby v oboru nevídané) zvýšení flexibility lůžka, bylo možné vystavět novou koncepci výrobků. Manažeři firmy se poté rozhodli
k ambicióznímu kroku: oslovili průmyslové designéry Jiřího Španihela a Ivana Dlabače, aby navrhli dva odlišné typy lůžek Eleganza a Multicare, která pro následující desetiletí tvořila opěrné body produkce firmy.

Designem k exportu

Sázka na design se vyplatila téměř okamžitě. „Když jsme v roce 2000 uvedli na trh první lůžka,
na jejichž vývoji spolupracovali uznávaní designéři, způsobili jsme revoluci. Nejenže jsme začali sbírat designová ocenění a produktové ceny, ale šly nahoru i prodeje a LINET vykročil směrem, kde je dnes,“ komentuje situaci generální ředitel Tomáš Kolář. Zatímco v roce 1995 tvořil vývoz 55 % objemu tržby,
v roce 2003 vzrostl na 72 %, v roce 2005 dokonce na 85 % celkových tržeb firmy a v roce 2020 vývoz výrobků do zahraničí překročil 90 % celkové produkce. LINET působí ve více jak 100 zemích světa, kde má 20 poboček zaměstnávajících 1 800 lidí.

Design je vždy nedílnou součástí celkového vývoje, který zejména v LINETU přináší stále nové výzvy. V tom je LINET skvělý, že stále hledá zpětnou vazbu v praxi.

Jiří Španihel, designér, LINET

Mnohaletá spolupráce s designéry Ivanem Dlabačem a Jiřím Španihelem přinesla firmě řadu ocenění. LINET je čtyřnásobným držitelem Ocenění za vynikající design a také Národní ceny za design, kterou udělovalo Design centrum ČR.

Stěžejní modely lůžek Eleganza a Multicare jsou špičkou oboru již desetiletí. Ačkoli se trh inovuje a s ním také samotná lůžka, jejich vzhled by měl být nadčasový i po několika letech používání, vždyť životní cyklus jednoho lůžka je více než deset let. Design lůžek je inspirován funkcí a stále platí, že musí být esteticky vyvážený, detailně propracovaný a funkční zároveň. To se daří i v rámci technologických inovací, kdy jsou lůžka vybavována dalšími funkcemi: například monitoringem vitálních funkcí
či kontrolou pohybu pacientů.

Designem k rozvoji

Mimo zmíněná lůžka navrhli designéři řadu dalších, například model akutní péče Sprint, který si rovněž vysloužil Ocenění za vynikající design, nebo porodní a gynekologické lůžko AVE, které rozšířilo sortiment LINETU po akvizici firmy Borcad v roce 2015.

Design, jak ho chápu já, nemá být jen módní záležitostí. Je to naopak něco, co je nadčasové a vedle estetiky přináší mnohem větší přidanou hodnotu.

Tomáš Kolář, generální ředitel, LINET spol. s.r.o.

LINET kontinuálně vyvíjí nejen samotná lůžka, ale také celé sady nemocničního vybavení, například pokoj pro matku a dítě, nebo vybavení pokojů dlouhodobě nemocných pacientů či nábytek
se speciálními vlastnostmi pro lidi s Alzheimerovou chorobou. Strmě roste také tzv. renting, tedy pronájem lůžek a matrací nemocnicím, anebo systémy vzdálené péče o pacienty. V roce 2020 firma zakoupila rakouskou společnost Cubile. Právě v Rakousku LINET následně vybudoval inovační centrum, kde do vývoje nových technologií a produktů investuje 4 % svého obratu, což rozhodně není zanedbatelná částka.

Důraz na prezentaci

V roce 2021 představila firma LINET redesign svého loga. Design tedy nezačíná a nekončí u samotných produktů, ale hraje zásadní roli ve vizuální prezentaci společnosti. Nové logo odkazuje na úspěšnou historii firmy a na fakt, že díky sloupovému systému podpěry lůžek byla firma první, která je rozpohybovala i do stran.

Za tři desetiletí své existence se LINET stal jednou z neobdivovanějších českých firem a zároveň světovou špičkou ve svém oboru. Firma stále zvyšuje svůj podíl na trhu a daří se jí kontinuálně navyšovat tržby.
Ty v roce 2009 činily 2 miliardy Kč, v roce 2020 LINET utržil 355 milionů eur, tj. zhruba 9 miliard korun.
V témže roce firma vyrobila 130 000 lůžek, což znamená, že by vybavila lůžky všechny české nemocnice během půl roku. Jednou ze strategických zbraní v tomto úspěšném tažení je právě sofistikovaný design a dlouhodobá spolupráce s designéry při vývoji produktů.

Efektivita Designu

Zatímco v roce 1995 LINET prodal 2 800 lůžek, po zahájení spolupráce s designéry to bylo 34 800 lůžek v roce 2011 a 130 000 lůžek v roce 2020.

V roce 1995 činil podíl exportu na výnosech firmy 55 %, v roce 2005 to bylo již 85 % celkového výnosu. V roce 2020 pak firma vyvážela již přes 90 % svých výrobků.

Tržby firmy v roce 2009 činily 2 miliardy Kč, v roce 2020 to bylo zhruba 9 miliard Kč, tedy více než čtyřnásobek.

Další případové studie

2023 M&T

2022 USSPA

2021 TON

2021 Technistone

2021 Super zoo

2021 RAVAK

2021 KOMA Modular

2021 JABLOTRON

2020 Tescoma

2016 WOW Prague

2013-2014 Teta

2012 pietro filipi

2012 BORCAD

2012 Air Bank

2011 Škoda Auto

2011 Rock for People

2011 Ostrava

2011 mmcité

2011 Mattoni

2010 TECHO by AHREND

2010 Botas