Škoda Auto

Nárůst tržeb 1996-2010

+350 %

Mladoboleslavská Škoda Auto se z původně lokální automobilky vyvinula ve světově uznávaného výrobce se sedmi modelovými řadami. Rozvoj značky by však byl jen těžko myslitelný bez nebývale dynamického rozvoje designérského studia s šéfdesignéry různých národností a kvalitním, sehraným týmem.

Strategie designu, strategie růstu

Současnou koncepci designu Škoda Auto odstartoval Slovák Jozef Kabaň, který se stal šéfdesignérem v roce 2008. Jeho podpis nese i design modelu Bugatti Veyron, nejrychlejšího a nejdražšího automobilu světa. Škoda Auto nyní v designu svých vozů razí strategii formální čistoty tvarů, která by měla oslovit zákazníky bez rozdílu generací. Automobilka má totiž v úmyslu každého půl roku uvádět nový model a rozvíjet svou mezinárodní působnost. Jednotlivé typy vozů tak budou muset vyhovět zcela rozdílným nárokům na techniku, komfort a estetické kvality v Evropě, Indii nebo Číně.

To klade nové výzvy a náročné úkoly právě před designéry. Studie Vision D a Mission L, vystavené na autosalonech, představují jednak již tradiční hodnoty značky, jako je vysoká užitná hodnota, prostorný interiér a praktičnost, ale i nový standard samotného designu – precizně modelované plochy a ostře definované hrany s cílem ikonické nadčasovosti. Totéž předvedl sériový rodinný vůz Škoda Rapid.

Kroky formování identity

Cesta bývalého státního podniku k designu světové úrovně započala po začlenění do koncernu Volkswagen v roce 1991. V nově formovaném designérském studiu mezinárodního obsazení pod vedením Belgičana Dirka van Braeckela přišel na svět facelift Felicie i první Octavia, Fabia a Superb. Značka Škoda získala pověst výrobce kvalitních automobilů s vysokou hodnotou.
V době působení šéfdesignéra Thomase Ingenlatha v letech 2000–2006 se o mladoboleslavských automobilech začalo mnohem více mluvit. Druhá generace Octavie získala ocenění Red Dot Award a studie Roomster, první skutečně avantgardní koncept značky, vyvolala značný rozruch.

Náš nový design a svěží vystupování odráží naše plány do budoucna.

Jürgen Stackmann, člen představenstva za oblast marketingu a prodeje, Škoda Auta a.s.

Potřetí přeformuloval designérský jazyk automobilky Škoda Auto Němec Jens Manske. Jeho práce se otiskla v cizelování detailů směrem k modernosti a eleganci, o čemž svědčí druhá generace Superbu, posouvající renomé automobilky svou exkluzivitou o třídu výše.

Významnou roli zde ale hrají i designéři z bývalého Československa. Hlavní designér původního malého designérského pracoviště AZNP Mladá Boleslav Václav Capouch odvedl se svým týmem kvalitní práci v podobě makety nástupce Favoritu a v novém designérském studiu získal pozici prvního šéfdesignéra exteriérů. Čeští a slovenští autoři stojí za konkrétními projekty a realizacemi jako byla Octavia II i její facelift, Fabia a Octavia WRC, koncepty Tudor a Joyster (koncept vpravdě „československý“ s exteriérem Jana Tučka a interiérem Michala Kačmára).

Efektivita Designu

V roce 1991 prodala Škoda Auto 170 000 vozů ve 30 zemích. O 20 let později vzrostl prodej aut této značky na 879 000 vozů ve více než 100 zemích světa.

Z původního jednoho modelu se značka vyprofilovala na 7 modelových řad.

Mezi lety 1996 a 2010 se tržby společnosti zvýšily na 350 %, a sice z 58 898 mil. Kč na 203 819 mil. Kč.

Další případové studie

WOW Prague

TON

Teta drogerie

Tescoma

TECHO

Technistone

Rock for People

RAVAK

pietro filipi

Ostrava

mmcité

Mattoni

LINET

KOMA Modular

JABLOTRON

Botas

BORCAD

Air Bank

Design Audit je nová služba, která pomáhá českým firmám zvýšit konkurenceschopost. Poskytujeme objektivní analýzu stavu designu ve vaší firmě, přinášíme obecná doporučení i návrhy řešení konkrétních problémů. Přečtěte si víc