Tescoma

Počet prodejních míst

100 zemí světa

Zlínská značka Tescoma se v Česku stala synonymem kuchyňských potřeb. Momentálně má podobnou ambici i za hranicemi a mimořádně se jí daří. Prodejní místa má ve více než stovce zemí světa a v roce 2013 vstupuje také na čínský trh.

Málokdo ze zahraničních zákazníků však tuší, že Tescoma s portfoliem čítajícím téměř 3000 produktů je českou rodinnou firmou. Vedou a vlastní ji dva nejlepší kamarádi, kteří ji počátkem 90. let zakládali. Jiří Vaculík s Petrem Chmelou začínali s prodejem spořičů vody. Dařilo se jim, proto přidávali další produkty a s přibývajícími zkušenostmi se rozhodli profilovat svoji nabídku výhradně na trhu nádobí a kuchyňských pomůcek.

Od počátku měli silné zastoupení v Itálii, kde je Tescoma úspěšná dodnes. Po českém trhu má právě v Itálii největší počet prodejen a velkou exportní základnu, odkud putují její výrobky do celého světa. Ovšem úspěch na italském trhu by nebyl možný bez kvalitního a funkčního designu. To byl také jeden z důvodů, proč majitelé začali ustupovat od nákupu hotových výrobků a vsadili na vlastní vývoj. Také toto rozhodnutí prošlo procesem hledání ideálního řešení. Firma si nejprve služby najímala, ale brzy přišla na to, že nejvýhodnějším řešením pro ni bude mít vývojáře a designéry pod vlastní střechou.

Design a vývoj pod jednou střechou

Tescoma jako jedna z prvních českých firem v roce 2000 zřídila vlastní design centrum a o rok později začala prodávat první produkty s vlastním designem. Na design centrum navázalo grafické oddělení a v roce 2009 přibylo také oddělení aplikovaného výzkumu. Dnes v tomto vývojovém centru pracují desítky lidí. V areálu firmy ve zlínské průmyslové zóně je možné testovat výrobky už v průběhu vývoje, nebo rychle a efektivně vytvořit prezentační fotografie ve vlastním fotoateliéru. Rychlost a flexibilitu takového pojetí zdůrazňuje spolumajitel Petr Chmela: „Při množství výrobků, na kterých průběžně pracujeme, je důležité, aby designér i vývojář rychle konzultovali nové návrhy s lidmi, kteří dané věci rozumí.“

Jednotnou koncepci a architektonické řešení prodejen, jejichž počet v posledních letech strmě roste, vytvořil architekt Petr Stibora. Současný šéfdesignér produktů Ladislav Škoda do Tescomy nastoupil jako čerstvý absolvent katedry designu VŠUP ve Zlíně a v průběhu let zde on i další talentovaní designéři vytvořili celou řadu ikonických výrobků v širokých kombinovatelných liniích.
Úspěchy mezi odborníky sklízela například sada pro barmany Barbar, za kterou Škoda dostal cenu Vynikající výrobek roku 2006 Design centra ČR. Už dvakrát získaly výrobky Tescomy také prestižní ocenění Red Dot Design Award. V roce 2010 byla oceněna rozkládací podložka ONLINE designéra Petra Tesáka a o tři roky později skleněná konvice na čaj TEO. Tato konvice se dvěma sítky na různé druhy čaje je zajímavá svým ryze českým původem. Její skleněné i plastové díly byly kompletně vyrobeny v Česku i přesto, že firma vyrábí většinu svého zboží v desítkách dalších zemí světa.

Na českém trhu se firmě začalo dařit také díky chytrému marketingu, který je zacílený především na ženy a jejich vkus, na nějž reaguje i přátelský design výrobků Tescomy. V neposlední řadě firmě kvalitní a rozmanitý design pomáhá při prodeji na zahraničních trzích, které mají svá specifika. V Číně Tescoma boduje s multifunkčním silikonovým nádobím, zatímco náročná ruská klientela nejvíc oceňuje kombinovatelnost a široký výběr produktů v mnoha barevných variantách. Investice do vlastního design centra se Tescomě vyplatila, což dokládají i její ekonomické výsledky. Zatímco v roce 1999 firma utržila 705 milionů Kč, v roce 2003 její tržby činily 927 milionů a v roce 2013 dokonce 2 miliardy Kč. Od vzniku design centra firma pravidelně inovuje portfolio výrobků a každoročně představí více než 200 nových produktů, což jí usnadňuje expanzi na nové trhy. Také díky tomu Tescoma neustále zvyšuje podíl tržeb ze zahraničí na celkové utržené částce. Zatímco v roce 2003 činil podíl zahraničních tržeb zhruba 30%, v roce 2012 vzrostl na hodnotu okolo 70%.

Efektivita Designu

Dva roky po uvedení prvních výrobků s vlastním designem na trh vzrostly tržby firmy ze 705 milionů Kč na 927 milionů Kč.

Nezaměnitelný design výrobci pomohl pronikat na nové trhy. Momentálně má Tescoma 1300 prodejních míst ve více než 100 zemích. V 7 zemích má také vlastní obchodní zastoupení.

Mezi lety 1999 a 2012 vzrostly tržby firmy o více než 100%.

Další případové studie

WOW Prague

TON

Teta drogerie

TECHO

Technistone

Škoda Auto

Rock for People

RAVAK

pietro filipi

Ostrava

mmcité

Mattoni

LINET

KOMA Modular

JABLOTRON

Botas

BORCAD

Air Bank

Design Audit je nová služba, která pomáhá českým firmám zvýšit konkurenceschopost. Poskytujeme objektivní analýzu stavu designu ve vaší firmě, přinášíme obecná doporučení i návrhy řešení konkrétních problémů. Přečtěte si víc