Botas 2010

Prodej párů bot

+400 %

Botasky se v Československu v 80. letech 20. století staly obecným pojmem, doslova synonymem sportovní a vycházkové obuvi. Málokdo však tuší, že v nedávných porevolučních letech jejich výrobce čelil útlumu. Obroda značky by asi nebyla myslitelná bez spolupráce se dvěma mladými designéry, která vyvrcholila uvedením nové modelové řady botas classic 66.

Historie slavné značky

Původním výrobním artiklem Botany založené v roce 1947 byla pánská vycházková obuv, firma se však brzy přeorientovala na obuv sportovní, která její jméno proslavila. V roce 1963 byla představena pilotní značka sportovní obuvi pod názvem Botas. Pod touto značkou Botana v době své největší slávy v 70. a 80. letech nabízela 230 typů sportovní obuvi doma i v dalších 35 zemích. V roce 1991 však nastal ekonomický útlum. Botana nahradila vlastní produkci výrobou pro jiné firmy a privatizace v 90. letech vyústila v rozdrobení majetku. S novým majoritním vlastníkem, společností BENAL, s. r. o., došlo
ke sjednocení názvu a zároveň vzniklo současné logo. Vycházková obuv však prudce zvýšila prodej
až po uvedení designové kolekce botas classic 66.

Projekt botas classic 66

Vedení firmy se v roce 2007 zúčastnilo prezentace klauzurních prací na VŠUP (Vysoká škola uměleckoprůmyslová) na téma obuv, v rámci níž představila dvojice studentů Jan Kloss a Jakub Korouš svůj redesign obuvi značky Botas. Firma se na základě jejich prezentace rozhodla návrh realizovat pod názvem botas classic 66.

Label botas classic 66 okamžitě zaujal a získal řadu ocenění, například první místo v evropské designérské soutěži ED-Awards v roce 2008, první místo v kategorii Výrobce roku 2009 Czech Grand Design a ocenění značkové prodejny Botas Concept Store v kategorii Obchod roku ve stejné anketě o rok později. Edice botas classic 66 se zároveň stala ozdobou expozice Czech Selection na veletrhu Design Week 2009 v Miláně. Výjimečnou vlastností nové značky byla především komplexnost řešení
od samotné obuvi přes obalový systém a propagační materiály až po interiér pražského showroomu. Design působil silným uceleným dojmem a systematicky budoval vizuální styl daného produktu i společnosti jako celku.

Další vývoj labelu

Po desetileté spolupráci ovšem výroba a prodej bot z kolekce botas classic 66 skončil. Firma Botas 66
se v roce 2019 rozhodla ukončit spolupráci s designéry a přestala do prodeje uvádět nové kolekce. Na tento krok zareagoval také provozovatel obchodu BOTAS 66 STORES v Praze a rovněž ukončil další výrobu obuvi. Aktuálně pouze prostřednictvím e-shopu provozovatel pražských obchodů i firma Botas doprodávají skladové zásoby starších kolekcí.

Ačkoliv produkce nových kolekcí labelu botas 66 byla ukončena, botasky díky svému redesignu
od mladých designérů zažily neuvěřitelný boom, který je znovu vrátil do života a zpřístupnil jak nové generaci, tak i pamětníkům, kteří je znají z dob minulých.

Efektivita Designu

Uvedení nové značky vedlo k významnému zlepšení obchodních výsledků. Před redesignem
se prodávalo 5 000 párů obuvi Botas Classic ročně, po uvedení nové kolekce botas classic 66 na trh
se roční prodej zvýšil na 400 %, a sice na 20 000 párů.

Label botas classic 66 přinesl designérům i výrobci množství cen za design, mezi jinými první místo
v mezinárodní soutěži ED-Awards, Národní cenu za studentský design a cenu Výrobce roku 2009 Czech Grand Design.

Další případové studie

WOW Prague 2016

TON 2021

Teta 2013-2014

Tescoma 2020

TECHO by AHREND 2010

Technistone 2021

Škoda Auto 2011

Super zoo 2021

Rock for People 2011

RAVAK 2021

pietro filipi 2012

Ostrava 2011

mmcité 2011

Mattoni 2011

LINET 2020

JABLOTRON 2021

BORCAD 2012

Air Bank 2012