Škoda Auto 2011

Nárůst tržeb 1996-2010

+350 %

Mladoboleslavská Škoda Auto se z původně lokální automobilky vyvinula ve světově uznávaného výrobce se sedmi modelovými řadami. Rozvoj značky by však byl jen těžko myslitelný bez nebývale dynamického rozvoje designérského studia s šéfdesignéry různých národností a kvalitním, sehraným týmem.

Strategie designu, strategie růstu

Současnou koncepci designu Škoda Auto odstartoval Jozef Kabaň, který se stal šéfdesignérem v roce 2008. Jeho podpis nese i design modelu Bugatti Veyron, nejrychlejšího a nejdražšího automobilu světa. Škoda Auto v designu svých vozů razí strategii formální čistoty tvarů, která by měla oslovit zákazníky
na celém světě bez rozdílu generací. Jednotlivé typy vozů tak budou muset vyhovět zcela rozdílným nárokům na techniku, komfort a estetické kvality v Evropě, Indii nebo Číně.

To klade nové výzvy a náročné úkoly právě před designéry. Ti definovali již tradiční hodnoty značky, jako je vysoká užitná hodnota, prostorný interiér a praktičnost, ale i nový standard samotného designu – precizně modelované plochy a ostře definované hrany s cílem ikonické nadčasovosti.

Kroky formování identity

Cesta bývalého státního podniku k designu světové úrovně započala po začlenění do koncernu Volkswagen v roce 1991. V nově formovaném designérském studiu mezinárodního obsazení pod vedením Belgičana Dirka van Braeckela přišel na svět facelift Felicie i první Octavia, Fabia a Superb. Značka Škoda získala pověst výrobce kvalitních automobilů s vysokou hodnotou.

V době působení šéfdesignéra Thomase Ingenlatha v letech 2000–2006 se o mladoboleslavských automobilech začalo mnohem více mluvit. Druhá generace Octavie získala ocenění Red Dot Award a studie Roomster, první skutečně avantgardní koncept značky, vyvolala značný rozruch.

Potřetí přeformuloval designérský jazyk automobilky Škoda Auto Němec Jens Manske. Jeho práce
se otiskla v cizelování detailů směrem k modernosti a eleganci, o čemž svědčí druhá generace Superbu, posouvající renomé automobilky svou exkluzivitou o třídu výše.

Významnou roli zde ale hrají i designéři z bývalého Československa. Hlavní designér původního malého designérského pracoviště AZNP Mladá Boleslav Václav Capouch odvedl se svým týmem kvalitní práci
v podobě makety nástupce Favoritu a v novém designérském studiu získal pozici prvního šéfdesignéra exteriérů. Čeští a slovenští autoři stojí za konkrétními projekty a realizacemi jako byla Octavia II i její facelift, Fabia a Octavia WRC, koncepty Tudor a Joyster (koncept vpravdě „československý“ s exteriérem Jana Tučka a interiérem Michala Kačmára).

Efektivita Designu

V roce 1991 prodala Škoda Auto 170 000 vozů ve 30 zemích. O 20 let později vzrostl prodej aut této značky na 879 000 vozů ve více než 100 zemích světa.

Z původního jednoho modelu se značka vyprofilovala na 7 modelových řad.

Mezi lety 1996 a 2010 se tržby společnosti zvýšily na 350 %, a sice z 58 898 mil. Kč na 203 819 mil. Kč.

Další případové studie

WOW Prague 2016

TON 2021

Teta 2013-2014

Tescoma 2020

TECHO by AHREND 2010

Technistone 2021

Super zoo 2021

Rock for People 2011

RAVAK 2021

pietro filipi 2012

Ostrava 2011

mmcité 2011

Mattoni 2011

LINET 2020

JABLOTRON 2021

Botas 2010

BORCAD 2012

Air Bank 2012