LINET 2020

prodaná lůžka 2020

130 000

Výrobky LINETu nejsou již z vlastního principu medicínských pomůcek založeny primárně na vzhledu, přesto hraje design v celkové firemní strategii významnou roli a potvrzuje tezi, že funguje jako přidaná hodnota a zároveň poznávací znamení produktů.

Lůžka, která léčí

Když v roce 1990 zakládal Zbyněk Frolík v Želevčicích u Slaného firmu LINET, využil svých zkušeností technického ředitele motolské nemocnice a poznatků zdravotních sester, díky nimž sestrojil komplexní lůžka umožňující celou škálu léčebných i resuscitačních procedur.

Na inovativním technologickém základu, který umožňoval výrazné (a do té doby v oboru nevídané) zvýšení flexibility lůžka, bylo možné vystavět novou koncepci výrobků. Manažeři firmy se poté rozhodli
k ambicióznímu kroku: oslovili průmyslové designéry Jiřího Španihela a Ivana Dlabače, aby navrhli dva odlišné typy lůžek Eleganza a Multicare, která pro následující desetiletí tvořila opěrné body produkce firmy.

Designem k exportu

Sázka na design se vyplatila téměř okamžitě. „Když jsme v roce 2000 uvedli na trh první lůžka,
na jejichž vývoji spolupracovali uznávaní designéři, způsobili jsme revoluci. Nejenže jsme začali sbírat designová ocenění a produktové ceny, ale šly nahoru i prodeje a LINET vykročil směrem, kde je dnes,“ komentuje situaci generální ředitel Tomáš Kolář. Zatímco v roce 1995 tvořil vývoz 55 % objemu tržby,
v roce 2003 vzrostl na 72 %, v roce 2005 dokonce na 85 % celkových tržeb firmy a v roce 2020 vývoz výrobků do zahraničí překročil 90 % celkové produkce. LINET působí ve více jak 100 zemích světa, kde má 20 poboček zaměstnávajících 1 800 lidí.

Design je vždy nedílnou součástí celkového vývoje, který zejména v LINETU přináší stále nové výzvy. V tom je LINET skvělý, že stále hledá zpětnou vazbu v praxi.

Jiří Španihel, designér, LINET

Mnohaletá spolupráce s designéry Ivanem Dlabačem a Jiřím Španihelem přinesla firmě řadu ocenění. LINET je čtyřnásobným držitelem Ocenění za vynikající design a také Národní ceny za design, kterou udělovalo Design centrum ČR.

Stěžejní modely lůžek Eleganza a Multicare jsou špičkou oboru již desetiletí. Ačkoli se trh inovuje a s ním také samotná lůžka, jejich vzhled by měl být nadčasový i po několika letech používání, vždyť životní cyklus jednoho lůžka je více než deset let. Design lůžek je inspirován funkcí a stále platí, že musí být esteticky vyvážený, detailně propracovaný a funkční zároveň. To se daří i v rámci technologických inovací, kdy jsou lůžka vybavována dalšími funkcemi: například monitoringem vitálních funkcí
či kontrolou pohybu pacientů.

Designem k rozvoji

Mimo zmíněná lůžka navrhli designéři řadu dalších, například model akutní péče Sprint, který si rovněž vysloužil Ocenění za vynikající design, nebo porodní a gynekologické lůžko AVE, které rozšířilo sortiment LINETU po akvizici firmy Borcad v roce 2015.

Design, jak ho chápu já, nemá být jen módní záležitostí. Je to naopak něco, co je nadčasové a vedle estetiky přináší mnohem větší přidanou hodnotu.

Tomáš Kolář, generální ředitel, LINET spol. s.r.o.

LINET kontinuálně vyvíjí nejen samotná lůžka, ale také celé sady nemocničního vybavení, například pokoj pro matku a dítě, nebo vybavení pokojů dlouhodobě nemocných pacientů či nábytek
se speciálními vlastnostmi pro lidi s Alzheimerovou chorobou. Strmě roste také tzv. renting, tedy pronájem lůžek a matrací nemocnicím, anebo systémy vzdálené péče o pacienty. V roce 2020 firma zakoupila rakouskou společnost Cubile. Právě v Rakousku LINET následně vybudoval inovační centrum, kde do vývoje nových technologií a produktů investuje 4 % svého obratu, což rozhodně není zanedbatelná částka.

Důraz na prezentaci

V roce 2021 představila firma LINET redesign svého loga. Design tedy nezačíná a nekončí u samotných produktů, ale hraje zásadní roli ve vizuální prezentaci společnosti. Nové logo odkazuje na úspěšnou historii firmy a na fakt, že díky sloupovému systému podpěry lůžek byla firma první, která je rozpohybovala i do stran.

Za tři desetiletí své existence se LINET stal jednou z neobdivovanějších českých firem a zároveň světovou špičkou ve svém oboru. Firma stále zvyšuje svůj podíl na trhu a daří se jí kontinuálně navyšovat tržby.
Ty v roce 2009 činily 2 miliardy Kč, v roce 2020 LINET utržil 355 milionů eur, tj. zhruba 9 miliard korun.
V témže roce firma vyrobila 130 000 lůžek, což znamená, že by vybavila lůžky všechny české nemocnice během půl roku. Jednou ze strategických zbraní v tomto úspěšném tažení je právě sofistikovaný design a dlouhodobá spolupráce s designéry při vývoji produktů.

Efektivita Designu

Zatímco v roce 1995 LINET prodal 2 800 lůžek, po zahájení spolupráce s designéry to bylo 34 800 lůžek v roce 2011 a 130 000 lůžek v roce 2020.

V roce 1995 činil podíl exportu na výnosech firmy 55 %, v roce 2005 to bylo již 85 % celkového výnosu. V roce 2020 pak firma vyvážela již přes 90 % svých výrobků.

Tržby firmy v roce 2009 činily 2 miliardy Kč, v roce 2020 to bylo zhruba 9 miliard Kč, tedy více než čtyřnásobek.

Další případové studie

WOW Prague 2016

TON 2021

Teta 2013-2014

Tescoma 2020

TECHO by AHREND 2010

Technistone 2021

Škoda Auto 2011

Super zoo 2021

Rock for People 2011

RAVAK 2021

pietro filipi 2012

Ostrava 2011

mmcité 2011

Mattoni 2011

JABLOTRON 2021

Botas 2010

BORCAD 2012

Air Bank 2012