TON 2021

prodej oceněných židlí Merano

50 000

Ohýbanou židli Thonet číslo 14 zná skutečně každý. Tato ikona se objevuje na prvních stranách každé učebnice dějin designu. Tentýž vzor se již 160 let vyrábí stejným způsobem ve stejné moravské továrně. Ba co víc, v posledních letech přibývají slavné thonetce ambiciózní společnice, které se možná také jednou zapíší do historie designu.

Slavná tradice Thonetova nábytku

Jeden z prvních designérů v moderním slova smyslu Michael Thonet přesunul svoji slibně se rozvíjející výrobu na Moravu už v polovině 19. století. V Bystřici pod Hostýnem udržuje firma pod názvem TON tradici ohýbaného nábytku dodnes a týdně zde vyrobí 4 500 kusů židlí.

Pro Thonet-Mundus, další vývojovou fázi firmy slavného Thoneta, navrhovali na počátku 20. století také významní architekti Jan Kotěra nebo Josef Hoffmann. Pod novým jménem uvedl po roce 1948 znárodněný podnik TON (Továrny na ohýbaný nábytek) několik úspěšných modelů (např. židle Ironica), avšak od 70. let výroba stagnovala a továrna se věnovala primárně prodeji osvědčených historických vzorů.

V 90. letech se firma několikrát snažila obnovit tradiční spolupráci s designéry. Skutečně se jí to však podařilo až v roce 2004, kdy objevila německého designéra usazeného v Itálii Toma Kelleyho. Kelley navrhl pro TON několik úspěšných sérií, zároveň definoval nové možnosti prezentace firmy na veletrzích a ovlivnil strategickou koncepci výroby sedacího nábytku.

Návrat k designu se vyplácí

Firma TON i nadále úspěšně oslovuje desítky designérských studií i jednotlivých designérů. Návrhy nových modelů pocházejí od designérů z Dánska, Německa, Slovenska, Rakouska, Itálie, Španělska i Izraele. Němý sluha Petalo od Eugenie Minervy i nadčasová židle Merano od Alexandra Gulfera slavili úspěchy v mezinárodní soutěži Red Dot Award. Jen v prvním měsíci po získání zmiňované ceny za design se prodej židle Merano zvýšil o 100 %. Během následujících devíti let zapojil TON do vývoje produktů dalších 15 zahraničních i českých designérů a designových studií.

Aktuálně nejúspěšnějšími artikly jsou židle a stoly z kolekce Leaf od italské dvojice designérů E-ggs studio. Jednotlivé kusy nábytku z této kolekce získaly během několika let deset ocenění, včetně prestižní Red Dot Award, German Design Award nebo IF Award. Neméně úspěšným je také věšák Loggs vyráběný z kusů dřeva, které již při výrobě nejdou dále využít. Kromě Red Dot Award byl nominován do úzkého výběru German Federal Award Ecodesign.

Čeští tvůrci jako záruka kvality

Výrobci se však daří také spolupráce s českými designéry. Designová star Lucie Koldová pro TON navrhla oceňované lounge křeslo a taburet Chips. Designér Jaroslav Juřica pak vytvořil současnou aktualizaci slavné židle č. 14. Původních šest dřevěných komponentů dokázal snížit na 3 a dal tak vzniknout minimalistické ikonické židli č. 002, jež se stala obchodním trhákem. „Během vývoje 002ky jsem zaznamenal doslova prorůstání firmy designem,“ vzpomíná Juřica, „jestliže před lety byl design pro TON „jen“ dobrým pomocníkem, v současnosti mu pomáhá být lídrem na trhu.“ Dalšími českými tvůrci, kteří se podepsali na designu produktů TON, jsou designérská dvojice Olgoj Chorchoj nebo Jan Padrnos.

Tradice a inovace

Firma TON již 160 let vyrábí nábytek žádaný po celém světě. Firma mohla zvolit pohodlný způsob obživy výrobou starých oblíbených vzorů. Místo toho vedení firmy na počátku tisíciletí učinilo významný krok a pustilo se do vývoje nových progresivních modelů, které firmě zajistily perspektivu dalšího růstu. Úspěch tohoto přístupu odráží stabilní nárůst meziročních tržeb i množství prestižních designových cen, jež si firma každoročně vysluhuje za své produkty. Strategie designu jako přidané hodnoty produktů TON navíc pomohla po hospodářské krizi v roce 2008 udržet výrobu, která je náročná na ruční práci, a díky tomu nebude nikdy schopná konkurovat cenou.

Za hlavní benefit naší značky považujeme nadčasovost v designu a kvalitě, která jde ruku v ruce s udržitelným přístupem.“

Anna Handlová, marketing & PR manažerka, TON a.s.

Nejprodávanějších produktů – ikonických židlí č. 14/18, série židlí Ironica a Merano, se za rok 2020 vyrobilo celkem 89 tisíc kusů. Dlouhodobě také roste povědomí o značce v ČR, ale i na zahraničních trzích, kde se TON plánuje do budoucna rozrůstat ještě intenzivněji. Kromě evropských států, kde firma již má prodejny (Slovensko, Polsko, Rakousko, Německo), jsou klíčové trhy ve Francii, Anglii a Skandinávii, dále také v Kanadě, USA, Austrálii, Jižní Koreji, Japonsku a zemích Středního východu.

TON spolupracuje s externími designéry, kteří svými návrhy naplňují strategii pro design formulovanou vedením firmy. O komunikaci s nimi se stará Art Director a tvůrce nejúspěšnější židle Merano Alexander Gufler, vývoj produktů pak zajišťuje interní technologický tým. Za posledních pět let TON odvedl enormní kus práce v oblasti inovace a designu. Koronavirovou krizi firma přijala jako další příležitost přehodnotit dosavadní vzorce, definovat novou strategii a pustit se do jejího plnění.

Efektivita Designu

Začleněním designéra do vývoje produktu se v letech 2004-2011 zvýšil zisk firmy pětinásobně. Od roku 2012 jsou tržby firmy v průměru 800 mil. Kč ročně.

Modely, které získaly cenu za design, dlouhodobě vykazují o třetinu lepší prodej. V roce 2020 měla firma na kontě celkem již 40 cen.

Po ocenění židle Merano se její prodej zvýšil o 100 %, od začátku výroby se prodalo přes 50 000 kusů.

Díky nezaměnitelnému vzhledu výrobku prodává firma ve více než 60 zemích světa.

Další případové studie

WOW Prague 2016

Teta 2013-2014

Tescoma 2020

TECHO by AHREND 2010

Technistone 2021

Škoda Auto 2011

Super zoo 2021

Rock for People 2011

RAVAK 2021

pietro filipi 2012

Ostrava 2011

mmcité 2011

Mattoni 2011

LINET 2020

JABLOTRON 2021

Botas 2010

BORCAD 2012

Air Bank 2012