Tescoma 2020

Tržby 2020

2 mld. Kč

Zlínská značka Tescoma se v Česku stala synonymem kuchyňských potřeb. Kontinuální rozvoj vlastního vývojového a designového centra jí vyneslo několik desítek mezinárodních cen za design a inovaci a roční tržby přes 2 miliardy korun.

I se svým úctyhodným portfoliem čítajícím téměř 4000 produktů a masivní expanzí do zahraniční zůstává Tescoma českou rodinnou firmou. Počátkem 90. let ji založili dva nejlepší kamarádi. Jiří Vaculík
s Petrem Chmelou začínali s prodejem spořičů vody. Dařilo se jim, proto přidávali další produkty a s přibývajícími zkušenostmi se rozhodli profilovat svoji nabídku výhradně pro trh s nádobím a kuchyňskými pomůckami.

Od počátku měla firma silné zastoupení v Itálii, kde je úspěšná dodnes. Po českém trhu má právě v Itálii největší počet prodejen a velkou exportní základnu, odkud putují její výrobky do celého světa. Ovšem úspěch na italském trhu by nebyl možný bez kvalitního a funkčního designu. To byl také jeden z důvodů, proč majitelé začali ustupovat od nákupu hotových výrobků a vsadili na vlastní vývoj. Také toto rozhodnutí prošlo procesem hledání ideálního řešení. Firma si nejprve služby najímala, ale brzy přišla
na to, že nejvýhodnějším řešením pro ni bude mít vývojáře a designéry pod vlastní střechou.

Interní vývojové a designové centrum

Tescoma jako jedna z prvních českých firem v roce 2000 zřídila interní design centrum a o rok později začala prodávat první produkty s vlastním designem. Na design centrum později navázalo grafické oddělení a v roce 2009 přibylo také oddělení aplikovaného výzkumu. V areálu firmy ve zlínské průmyslové zóně je díky tomu možné testovat výrobky už v průběhu vývoje, nebo rychle a efektivně vytvořit prezentační fotografie ve vlastním fotoateliéru. Rychlost a flexibilitu takového pojetí zdůrazňuje spolumajitel Petr Chmela: „Při množství výrobků, na kterých průběžně pracujeme, je důležité, aby designér i vývojář rychle konzultovali nové návrhy s lidmi, kteří dané věci rozumí.“

Současný šéfdesignér produktů Ladislav Škoda do Tescomy nastoupil jako čerstvý absolvent katedry designu VŠUP ve Zlíně a v průběhu let zde on i další talentovaní designéři vytvořili celou řadu ikonických výrobků v širokých kombinovatelných liniích. Jejich design doplňuje jednotná koncepce a architektonické řešení prodejen, kterou vytvořil architekt Petr Stibora.

První ocenění za design

Úspěchy mezi odborníky začala sklízet například sada pro barmany Barbar, za kterou Ladislav Škoda dostal cenu Vynikající výrobek roku 2006 Design centra ČR. V roce 2010 byla prestižní cenou RedDot oceněna rozkládací podložka ONLINE designéra Petra Tesáka a o tři roky později rovněž skleněná konvice na čaj TEO. Tato konvice se dvěma sítky na různé druhy čaje je zajímavá svým ryze českým původem. Její skleněné i plastové díly byly kompletně vyrobeny v Česku i přesto, že firma vyrábí většinu svého zboží v desítkách dalších zemí světa.

Chytrý marketing a video návody

Na českém trhu se firmě daří také díky marketingu, který je zacílený především na ženy a jejich vkus,
na nějž reaguje i přátelský design výrobků Tescomy. V neposlední řadě firmě kvalitní a rozmanitý design pomáhá při prodeji na zahraničních trzích, které mají svá specifika. V Číně Tescoma boduje
s multifunkčním silikonovým nádobím, zatímco náročná ruská klientela nejvíc oceňuje kombinovatelnost a široký výběr produktů v mnoha barevných variantách.

V posledních letech Tescoma připravuje téměř ke každému svému výrobku krátké video s návodem, jak jej nejlépe používat. Video návod je ke shlédnutí na webu a ocení jej především ti zákazníci, kteří si pořídili jeden z mnoha inovativních výrobků. Mezi takové můžeme zařadit například oceněné 3D formičky na tvarování pokrmů, nebo soupravu pro přípravu sirupů či krémového sýra.

Laboratoř designu

Vývojové centrum Tescomy se během let stále rozrůstá. Dnes v něm funguje již 20 designérů úzce spolupracujících s laboratoří výzkumu, která nové produkty podrobuje nelítostným zkouškám kvality a odolnosti. Designéři se nesoustředí pouze design výrobků samotných, ale navrhují také jejich obaly,
tzv. packaging design. Každý rok se po absolvování tohoto procesu objeví na českém i zahraničním trhu průměrně 300 nových produktů. Za nemalý úspěch spojení vývojového a výzkumného centra lze považovat přes 700 patentů, které si Tescoma nechala zaregistrovat.

3 833 produktů a desítky ocenění

Ke dvacátému výročí založení firmy vydala Tescoma v roce 2014 publikaci pyšnící se dosavadními 15 cenami za design. Během následujících šesti let pak výrobce kuchyňského náčiní posbíral dalších více než 50 designových cen. Nejvíce ocenění si společnost vysloužila u tradiční německé ceny German Design Award (25 cen) a amerického Good Design udělovaného Aethenaeum Museem v Chicagu
(14 cen). Následuje v Česku nejvíce známá RedDot Award (13 cen), a nechybí ani SOLUTIONS! (7 cen), KichtenInovation (8 cen) a nejčerstvěji IF Award (1 cena). Oproti roku 2012 se také zvýšil počet zemí,
v nichž jsou výrobky Tescoma dostupné, ze 100 na 130, přičemž firma se soustředí především na budování značkových prodejních míst.

Investice do vlastního design centra se Tescomě vyplatila, což dokládají ekonomické výsledky. Zatímco
v roce 1999 firma utržila 705 milionů Kč, v roce 2003 její tržby činily 927 milionů, o dalších deset let později to bylo již 1,2 miliardy Kč a v roce 2020 se tržby přehouply přes hranici 2 miliard korun. Od vzniku design centra firma pravidelně inovuje portfolio výrobků a každoročně představí více než 300 nových produktů. Také díky tomu Tescoma neustále zvyšuje podíl tržeb ze zahraničí na celkové utržené částce. Zatímco v roce 2003 činil podíl zahraničních tržeb zhruba 30 %, v roce 2012 vzrostl na hodnotu okolo 70 %.

Efektivita Designu

Dva roky po uvedení prvních výrobků s vlastním designem na trh vzrostly tržby firmy ze 705 milionů Kč na 927 milionů Kč. V roce 2020 se firemní tržby dostaly nad hranici 2 miliard Kč.

Nezaměnitelný design výrobci pomohl pronikat na nové trhy. Momentálně má Tescoma prodejní místa ve více než 130 zemích. V 9 zemích má také vlastní obchodní zastoupení.

Mezi lety 1999 a 2012 vzrostly tržby firmy o více než 100 %, mezi lety 2013 a 2020 narostly tržby
o dalších 60 %.

Další případové studie

WOW Prague 2016

TON 2021

Teta 2013-2014

TECHO by AHREND 2010

Technistone 2021

Škoda Auto 2011

Super zoo 2021

Rock for People 2011

RAVAK 2021

pietro filipi 2012

Ostrava 2011

mmcité 2011

Mattoni 2011

LINET 2020

JABLOTRON 2021

Botas 2010

BORCAD 2012

Air Bank 2012