RAVAK 2021

Prodej vany Freedom po inovaci designu

+100 %

Příbramský Ravak je téměř pohádkovým příkladem české firmy, která se trpělivou prací i ochotou
ve vhodnou chvíli zariskovat stala jedním z největších výrobců koupelnového vybavení ve střední Evropě. Podnikatelský projekt dvou rodin začal distribucí cizích produktů. Brzy ale vedení firmy vsadilo na vlastní vývoj a výrobu, jejíž vzhled již roky výrazně formují i významní čeští a zahraniční designéři. V roce 2021 firma oslavila 30. výročí od založení.

Vana v centru pozornosti

V roce 1993 začal Ravak vyrábět sprchové kouty vlastní patentovanou technologií a zároveň od počátku investoval do technologického vývoje. Když o pět let později přišla firma na trh s prvními akrylátovými vanami, bylo okamžitě jasné, že je v rámci vývoje takových výrobků třeba začít myslet také na design. Dle filozofie firmy je totiž právě vana nositelem estetického vyznění koupelny, a proto je většinou nosným vizuálním prvkem celé kolekce.

V roce 2000 firma navázala spolupráci s rakouským designérem Achimem Storzem, který Ravak okouzlil zejména svými zkušenostmi z automobilového designu. Firmě se vyplatilo oslovit zahraničního designéra, protože přinesl mezinárodně srozumitelné a konkurenceschopné návrhy. Velkorysá dvoumístná vana Love Story podle Storzova návrhu byla představena v roce 2002 a otevřela firmě cestu na mnohé zahraniční trhy. Podobným způsobem zafungovala i další Storzova vana You, kterou si pro svou soukromou rezidenci vybral dokonce dubajský šejk Hamdan bin Rashid Al Maktoum.

Design v duchu přátelského minimalismu

Ravak od roku 2004 spolupracuje také s českým designérem Kryštofem Nosálem (studio Nosal Design). Nosál byl v počátcích spolupráce ještě studentem pražské Vysoké školy uměleckoprůmyslové, přesto firma zariskovala a tento krok se jí posléze vyplatil. Nosál pro Ravak jako první navrhl úspěšnou vanu Evolution v nezaměnitelných oblých liniích. Vana Evolution byla Design centrem ČR oceněna jako Vynikající výrobek roku 2006 a tento úspěch povzbudil dodnes trvající spolupráci designéra a výrobce.

Nosál je proto autorem koncepce mnoha dalších van, umyvadel, sprchových koutů i koupelnového nábytku, které pro Ravak navrhuje v duchu takzvaného přátelského minimalismu. V roce 2015 byl několika cenami ověnčen Nosálův Koncept 10°, o dva roky později byl designér nominován na cenu CZECH GRAND DESIGN za umyvadla Moon. Ravak si pravidelně vysluhuje také prestižní ocenění
Red Dot, iF Award, poprvé i Good Design, například za vanu SOLO v roce 2019, nebo za vodovodní baterie PURI v roce 2020. Oceňovány jsou čisté a jednoduché linie v mezích elegance, které berou ohledy na potřeby a přání zákazníků.

Práci s designem, koncepci a vývoj produktů firma v roce 2015 posunula na další úroveň vytvořením neformálního firemního projektu RAVAK DESIGN LAB. Jeho posláním je koordinace aktivit v duchu inovací, systematická práce s designem a strategií designu, vyhledávání nových talentů i kultivace oboru z hlediska vnímání designu. V roce 2021 zahájila firma novou spolupráci s designérským studiem Vrtiška&Žák.

Každý tvůrce a každá firma, která se už na poli designu etablovala, ví, že vývoj toho nejjednoduššího a zároveň funkčního designu zabere nejvíce času.

Jana Šlefrová, PR manažerka, Ravak a.s.

Investice, která se vyplácí

Vedení společnosti ví, že vznik kvalitního výrobku vyžaduje čas a investice. S náklady na design proto vedení firmy počítá už při prvotním sestavování rozpočtu na vývoj budoucího výrobku.

Na sklonku roku 2020 se Ravak stal členem nově vzniklé Asociace českého průmyslového designu, jejímž cílem je podpora českého designu v zahraničí a propagace České republiky prostřednictvím průmyslového designu. Společnost tím potvrdila důležitost designu ve výrobním procesu a deklarovala směřování vlastního vývoje v příštích letech.

Efektivita Designu

Inovací designu klasické solitérní vany Freedom do nové logiky se prodeje vany Freedom W navýšily
o 100 %.

Zavedením koupelnového konceptu Chrome, nejširšího na tehdejším trhu, se prodej konceptů RAVAK navýšil o 80 %.

Nové designy van výrazně napomáhají firmě pronikat na zahraniční trhy. V roce 2020 vyvážela firma do více než 50 zemí světa.

Další případové studie

WOW Prague 2016

TON 2021

Teta 2013-2014

Tescoma 2020

TECHO by AHREND 2010

Technistone 2021

Škoda Auto 2011

Super zoo 2021

Rock for People 2011

pietro filipi 2012

Ostrava 2011

mmcité 2011

Mattoni 2011

LINET 2020

JABLOTRON 2021

Botas 2010

BORCAD 2012

Air Bank 2012